Máte zájem o tuto doménu.
Chcete provozovat svůj web na adrese www.praha-prosek.cz ?
Kontaktujete nás info@praha-prosek.cz

Devítka chce rozšířit park Přátelství

Park PřátelstvíDlouhá a složitá jednání mezi Městskou částí Praha 9 a společností OC 9 s. r. o., která se týkají pozemků na Proseku u stanice metra Střížkov, po sedmi letech dospěla k oboustranně přijatelnému kompromisu. Vlastník pozemků OC 9 je ochoten směnit je za jiné pozemky ve vlastnictví městské části. „Získáme tak pozemky, které by nám dovolily rozšířit park Přátelství a vytvořit souvislý zelený koridor středem Proseka a Střížkova. Vznikl by tak velkorysý park, jenž by ideálním způsobem završil urbanizaci v této části Prahy 9,“ konstatuje starosta Prahy 9 Jan Jarolím.

Návrh záměru směny pozemků v katastrálním území Střížkov schválili zastupitelé Prahy 9 na svém jednání 29. dubna 2014.
Konkrétně se jedná o 20 tisíc metrů čtverečných u stanice metra Střížkov, za něž společnost OC 9 s. r. o. získá 12 tisíc metrů čtverečných u Polikliniky Prosek a doplatek za 8 tisíc metrů čtverečných ve výši, kterou určí znalecké posudky předložené Městskou částí Praha 9,“ říká místostarosta odpovědný za finance Tomáš Portlík. Ten spolu s uvolněnou členkou Rady MČ Praha 9 Janou Nowakovou Těmínovou návrh záměru směny pozemků zastupitelstvu předložil.

Jarní setkání s občany
Z mnoha zdrojů víme, že si obyvatelé Střížkova a Proseka nepřejí další zahušťování zástavby a ubývání zeleně. Požadují zachování klidného bydlení. Záměr směnit pozemky u stanice metra Střížkov za pozemky u Polikliniky Prosek se společností OC 9 chceme v květnu a červnu projednat s občany. Ti tak budou mít možnost vyjádřit se, zda souhlasí se směnou a dalším využitím pozemků a s rozšířením parku Přátelství,“ dodává radní odpovědná za majetek Jana Nowaková Těmínová.
Termíny setkání budou zveřejněny v příští Devítce a na webu městské části Praha 9.

Historie území
Park PřátelstvíPark Přátelství, včetně soustavy rybníčků, vznikl podle vítězného návrhu architekta Otakara Kuči, který se zúčastnil architektonicko-krajinářské soutěže vypsané v roce 1968 Útvarem hlavního architekta. Soutěž byla zadána na plochu 23 hektarů v novém sídlišti na Proseku. V letech 1974 až 1976 byla zpracována projektová dokumentace ve spolupráci se specialisty Hydroprojektu. Z původního záměru však byla do roku 1983 realizována jen jedenáctihektarová střední část. V osmdesátých letech při vytváření sídliště pak byla do plánů rozvoje této části devítky zakomponována výstavba kulturního domu. „Ukrojila si svůj díl“ z původního projektu parku, nikdy však nebyla realizována.
Od počátku devadesátých let byly v mnoha vlnách projednávány změny územního plánu, ale hl. m. Praha nikdy nezměnilo charakter pozemků uvnitř sídlišť, což umožnilo mnoha spekulantům nakoupit je s tím, že na nich postaví velké stavby. To je také důvod, proč dnes jako samospráva máme spory s developery o velikost například Roletového domu v Bohušovické, domu Litvínovská a podobně,“ vysvětluje místostarosta Prahy 9 odpovědný za územní rozvoj a výstavbu Marek Doležal.
V roce 2004 začala u křižovatky Vysočanská-Lovosická stavba stanice metra Střížkov. Otevřena byla o čtyři roky později. Část pozemků v její blízkosti vlastnila společnost OC 9 s. r. o., která na nich chtěla realizovat nejrůznější projekty. „Ten první dokonce počítal s tím, že na zelené ploše u stanice metra Střížkov vznikne budova se zastavěnou plochou 67 tisíc metrů čtverečných. To jsme však razantně odmítli. Stejně jako další návrhy, včetně výstavby tří obytných domů,“ vysvětluje Jan Jarolím.
V roce 2011 radnice devítky dala developerovi podmínku: podpoří pouze projekt, který bude pokračováním parku Přátelství, tedy zachová v této části Proseka zeleň. Stavbu se zelenou střechou, která by se postupně zdvihala od parku ke stanici metra Střížkov, však developer vyhodnotil jako příliš nákladnou
Bylo nám jasné, že pokud tady chceme zachovat zeleň, musíme pozemky vykoupit. Jednání se společností OC 9 byla velmi dlouhá a komplikovaná, ale nakonec jsme se dopracovali ke kompromisu přijatelném pro obě strany,“ nastiňuje Tomáš Portlík a dodává: „Dnes tedy máme příležitost napravit všechny chyby historie, týkající se proseckého parku, ať už k nim došlo z jakéhokoliv důvodu, a ideálním způsobem završit urbanizaci Proseka.

Změna územního plánu
Pokud obyvatelé Proseka směnu pozemků a rozšíření parku Přátelství podpoří, první krok, který vysočanská radnice udělá, bude podání žádosti o změnu územního plánu, a to na funkční využití zeleň.
Nabízí se otázka, zda o změnu charakteru této části Proseka v územním plánu neměla městská část usilovat již dříve. „Pokud nejsme vlastníky pozemků, obrátila by se tato iniciativa proti nám,“ reaguje Marek Doležal. „Pokud bychom tuto změnu prosadili, majitelé pozemků by se s námi soudili o náhradu škody, protože jsme jim změnou územního plánu zabránili v jejich investorském záměru. A vyhráli by. S největší pravděpodobností by pak soud rozhodl, že jim máme vyplatit částku, která se rovná hodnotě pozemků v cenách v místě obvyklých. Tedy stejnou sumu, za kterou se nyní sami můžeme stát vlastníky pozemků a můžeme jim definitivně vtisknout zelenou tvář.“

Vyjádřete se k rozšíření parku
Získání pozemků na Střížkově by představovalo jednu z největších investičních akcí devítky. Proto je důležité, aby se k ní vyjádřili ti, jichž se dotýká – obyvatelé Proseka a Střížkova. Na miskách pomyslných vah jsou na jedné straně peníze, na druhé veřejný zájem v podobě kvalitního životního prostředí.
mk

Zdroj: Devítka
Foto: DWeis

6 komentářů u „Devítka chce rozšířit park Přátelství

  1. Původně měly být parkovací domy 4. a) u Billy, b) v ul. Jiřetínské c) u polikliniky d) na místě bývalé vodárny (Veltruská ul.). Postupem času se počet snižoval, až na nynější 1 (slovy jeden) park. dům. Nejenom že nás úřady plíživě obírají o parkovací místa, ale z Proseka se stává parkoviště vozů s SPZ „U“ a „S“, takže nezaparkujete nikde ani dopoledne. Proč v této situaci rušit parkoviště v Jiřetínské ul., když za něj není náhrada? Dokud se nevyřeší parkování obyvatel Proseka, kteří bydlí ve středu sídliště např. parkovacími zónami, nemá cenu stavět parkovací dům na okraji sídliště a uvažovat o rozšíření parku. Pakovací garáže stojí u OBI. Na druhé straně jsou patrové garáže u SK Kompresory. Obě dvě budovy na opačném konci sídliště. Z kolika procent jsou zaplněny parkujícími? Kolik lidí bude v novém park. domě u Billy? Nepostaví se zase ráj pro zloděje aut?
    Všude ve světě jsou nejdražší a nejvyužívanější pozemky právě u stanic metra. Proč my tu máme mít park? Kvůli obyvatelům ul. Jablonecká? Kdo tam bydlí? Jestliže jsou stanice metra umístěny proti vší logice až na samém okraji sídliště (Včetně východů), proč toto kopírovat ve službách, v kulturních a volnočasových aktivitách a nechávat střed mrtvý. Například: Jediné cvičící stroje pro dospělé jsou mimo obvod sídliště – u proseckého hřbitova. Byl by problém, tyto stroje umístit uprostřed sídliště? Dětské hřiště s lanovými prvky – jediné, také na konci sídliště u Billy. Uprostřed sídliště si nemáte ani kam sednout na kávu.

  2. Dobrý večer,
    připravujeme projekt parkovacího domu u Billy, který bude možné realizovat až v průběhu roku 2015. Pozemek před obchodním domem získala Praha 9 až na přelomu let 2012/2013. Pokud by se podařilo tento projekt realizovat, je možné začít uvažovat o tzv. Modrých zónách v dostupné vzdálenosti.

  3. Dobrý den ohledně parku sem rád,ale mělo by se něco udělat s parkováním lidé kteří jdou na polikliniku nechtějí platit parkování a tak parkují v okolních ulicích.A městská policie pokutuje obyvatele kteří v těchto ulicích bydlí pro maličkosti místo aby dala pozor na ty co nechtěj platit.

  4. Dobrý den, park je moc hezký, ale kde parkovat na Proseku ??? Každý den zápasím se zaparkováním. Parkoviště u metra Střížkov je jediné místo kde má člověk jistotu. A v zimě, to je uplně nemožné, kolikrát člověk jezdí i půl hodiny než někdo odjede,aby mohl zaparkovat na místo něj. Já bych byla pro další parkoviště pro místní obyvatelé !!!!

  5. Bylo by pěkné, kdyby se park rozšířil. Ovšem byla bych mnohem radši, kdyby se vedle metra Střížkov (dle původního návrhu) postavilo parkoviště pro ty, kteří přijíždějí z okolí Prahy k metru. Dle mého názoru je situace s parkováním rok od roku horší na Proseku i Střížkově. V ulici Vysočanská se často nedá zaparkovat. Snadno si můžete ověřit, že ve všední dny dopoledne i odpoledne je parkoviště plné mimopražskými auty, kterých je tam většina. Pokud se podíváte například do ulic Jablonecká nebo Rumburská, tam auta parkují i ve dvou řadách.

Napsat komentář: M. Stejskalová Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek