Máte zájem o tuto doménu.
Chcete provozovat svůj web na adrese www.praha-prosek.cz ?
Kontaktujete nás info@praha-prosek.cz

Městská část Praha 9 se vyjádřila k Metropolitnímu plánu

Městská část Praha 9 na svém mimořádném zasedání 9. dubna 2013 schválila Stanovisko městské části Praha 9 k Návrhu zadání nového Územního plánu hlavního města Prahy (Metropolitnímu plánu).

Městská část se ztotožňuje se změnami, které v rámci tvorby nového územního plánu přinesou dlouhodobou koncepci rozvoje hlavního města Prahy. Nový územní plán by měl vytvořit podmínky, které umožní municipalitě, široké veřejnosti i občanským sdružením aktivně rozhodovat o rozvojových strategiích dané městské části. Měl by poskytnout účinné nástroje ochrany veřejného zájmu a zajistil udržování spravedlivých vztahů občanů, vlastníků a investorů
„Budeme společně usilovat o dosažení kvalitního urbanistického a přirozeného prostředí při respektování principů udržitelného rozvoje a zároveň o dosažení rovnováhy mezi sídelními strukturami a krajinou tak, aby se stala městem čistým, zdravým a harmonickým,“ říká Ing. Marek Doležal (ODS), zástupce starosty Městské části Praha 9 pro oblast výstavby a územního rozvoje.

Ze zasedání zastupitelstva vyplynulo, že Městská část Praha 9 považuje za nejpalčivější otázku možnosti ovlivnit plány developerů v souvislosti s potřebnou občanskou vybaveností.

Praha 9 je specifická tím, že disponuje poměrně rozsáhlým územím v oblasti ulic Kolbenova a Poděbradská, které je ve vlastnictví developerů. Na těchto územích je plánovana nebo již probíhá výstavba bytových domů. Developer nemá v současnosti za povinnost, hlouběji se zabývat infrastrukturou s výjimkou parkování. Vzniká tedy situace, kdy pro nově vybudovanou obytnou oblast chybí občanská vybavenost, tedy především mateřské a základní školy.

„V tuto chvíli máme mimořádně možnost zasáhnout díky chystané změně územního plánu do dalších souvisejících dokumentů, které by nám mohli pomoci k tomu, aby se i developeři a investoři za určitých podmínek a ve spolupráci s městskou částí podíleli na zajištění občanské vybavenosti ve vztahu k budoucí zástavbě,“ vysvětluje zastupitel Ing. Tomáš Kubík (ODS).


Městská část Praha 9 má k „Návrhu zadaní nového Územního plánu hlavního města Prahy“ tyto připomínky:

– systémově aktualizovat a optimalizovat všechny potřebné související dokumenty, vyhlášky a nařízení, aby tyto byly v souladu s novým územním plánem.

– konkretizovat v bodě Koncepce dopravní infrastruktury, jak budou systémově zohledněny a specifikovány v Metropolitním plánu náletové a letové koridory letišť na území Městské části Praha 9. Náletové a letové koridory jsou zřízeny na základě zákona 49/1997 Sb., o civilním letectví a měly by vycházet z územního rozhodnutí, kterým bylo letiště umístěno a dále z kolaudačního rozhodnutí letiště.

– Rozšířit název v návrhu zadání (str. 25, II.D.) Požadavky na pověření vymezení ploch a koridorů, ve kterých bude rozhodování o změnách v území podmíněno vydáním regulačního plánu, zpracováním územní studie nebo uzavřením dohody o parcelaci „nebo uzavřením dohody o splnění požadavků na občanskou vybavenost (školství, služby, volný čas)“

V návrhu zadání nového ÚP hl.m. Prahy není přesněji konkretizováno:

– Možnost ovlivňovat dlouhodobě připravované stavby v souvislosti s přípravou Metropolitního plánu

– Legitimitu a roli městských částí při tvorbě ÚP

– Možnost ovlivňování rozvoje území a výstavby na rozvojových pozemcích typu Brownfield

– Specifikace rozsahu tvorby variantních řešení jednotlivých území, které jediné umožňují věcnou diskusi nad budoucností území

– Zapracování modelu polycentrického města, které díky krátkým vzdálenostem mezi obytnými a ostatními plochami umožňuje kvalitnější a méně nákladný život obyvatel města

– Explicitní rozpracování významu udržitelného rozvoje při pořizování ÚP a řešení konfliktů se soukromými zájmy v rámci města

– Specifikace postupu rozhodování o pořízení druhé úrovně ÚP a regulačních plánů včetně očekávaných harmonogramů

– Zdůraznění významu pěší a cyklistické dopravy pro budoucí podobu ÚP a města

– Popsání role dříve pořízených územních studií při tvorbě ÚP a zdůraznění nutnosti revize dříve vypracovaných velkých dopravních záměrů v rámci města

– Popsání konkrétních kroků vedoucích ke koordinaci tvorby ÚP hl.m. Prahy s ostatními obcemi a Středočeským krajem

– Lepší definice klíčových pojmů

– Jasně stanovené priority území

– Zásadní vliv role MČ P9 při stanovení a zařazení ploch do jednotlivých ploch a lokalit, jejich výškových hladin a při stanovování ploch a koridorů, ve kterých bude podmínkou rozhodování regulačního plánu

– Doplnit zadání o tzv. „zónování“, to znamená, aby například různé území v různých vilových čtvrtích, urbanizovaných celcích, mohlo být omezeno výškovou hladinou a mírou zastavitelnosti tak, aby nové objekty neničily charakter těchto území

Městská část Praha 9 k „Návrhu zadaní nového Územního plánu hlavního města Prahy“ deklaruje:

– Pro novou výstavbu bytových komplexů nad 5000 m2 podlahové plochy musí developer či stavebník ve spolupráci s MČ P9 zajistit:
a. odpovídající počet míst v MŠ
b. odpovídající počet míst v ZŠ
c. odpovídající počet m2 komerčních ploch
d. odpovídající počet m2 dětských hřišť

– Na každé 2 ha zastavěné plochy zajistit nejméně 1000 m2 plochy veřejného prostranství související s touto plochou (bez započtení pozemních komunikací)

– K bodu II.A.2.2. Základní požadavky na sídelní zeleň, krajinu ve městě (str. 12) – doplnit o návrh – více zeleně v rámci změny OTP

– K bodu II.A.3. Požadavky na koncepci veřejné infrastruktury, zejména na pověření uspořádání veřejné infrastruktury a možnosti jejích změn (str. 13) – doplnit o návrhy
a. Větší důraz na městský okruh a následně na pražský okruh
b. Otevření tunelu Blanka enormně zatíží povrchovou dopravu na Praze 9
c. Změny OTP pro parkování v klidu

– Vzhledem k problematice zahušťování současných sídlišť žádáme, aby sídliště Prosek a Střížkov byly označeny za stabilizovaná zastavěná území a jejich další rozvoj vedl již jen k doplňování a údržbu rekreačních a parkových zón.

– MČ P9 vidí hlavní problémové zastavitelné rozvojové území v katastru Vysočan mezi ulicemi Poděbradská a Kolbenova (Brownfield). Toto území však musí být řešeno ve spolupráci s hl.m. Prahou, MČ P9 a vlastníky dotčených pozemků jako jeden celek s ohledem na současné i návazně vznikající potřeby občanské vybavenosti, dopravní obslužnosti páteřní i místní.

– MČ P9 vnímá vysokou radiální i tangenciální dopravní zátěž v oblasti křížení ulic Kbelská, Kolbenova, Poděbradská a křižovatky Na Harfě a vyzývá k rychlému postupu ve věci řešení těchto dopravních uzlů, neboť ty výrazně ovlivňují a omezují možný budoucí rozvoj v území Vysočan.

– Žádost, aby v zadání návrhu projednávání ÚP byl v příloze mapový podklad s ukázkou jak bude Metropolitní plán tvořen.

Tisková zpráva Úřadu městské části Praha 9

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek