Máte zájem o tuto doménu.
Chcete provozovat svůj web na adrese www.praha-prosek.cz ?
Kontaktujete nás info@praha-prosek.cz

Vyjádření k záměru POLYFUNKČNÍ CENTRUM OC 9 PRAHA 9

Polyfunkční centrum OC9_obrázek2Vyjádření k záměru POLYFUNKČNÍ CENTRUM OC 9 PRAHA 9 – STŘÍŽKOV EIA Kód záměru: PHA759, zaslané Občanským sdružením Záchrana Proseka.

Vyjádření k záměru výstavby Polyfunkčního centra OC 9, které je zpracováno podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen zákon), dle přílohy č. 3. Oznámení vychází z dokumentace pro územní rozhodnutí, vstupní údaje byly poskytnuty projektantem, Architektonickým ateliérem KAAMA s. r. o.Magistrát hl.m.Prahy
Odbor ochrany prostředíSídlo:Mariánské nám. 2
110 01 Praha 1
Pracoviště: Jungmannova 35/29
111 21 Praha 1
Email: oop@cityofprague.cz

Ing.Jana Cibulková
Vedoucí oddělení posuzování vlivů Na životní prostředí

Vyjádření k záměru POLYFUNKČNÍ CENTRUM OC 9 PRAHA 9 – STŘÍŽKOV
EIA Kód záměru: PHA759

Vyjádření k záměru výstavby Polyfunkčního centra OC 9, které je zpracováno podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen zákon), dle přílohy č. 3. Oznámení vychází z dokumentace pro územní rozhodnutí, vstupní údaje byly poskytnuty projektantem, Architektonickým ateliérem KAAMA s. r. o.

Po prostudování jednotlivých kapitol předloženého projektu, lze konstatovat, že v mnoha směrech jsou uvedené informace zkreslené, neúplné nebo milně interpretované. V konečném pohledu nelze k této studii přistupovat jako k samostatnému projektu, neboť jeho zamýšlené začlenění do územních celků v místě realizace, se musí posuzovat jako součást celku, se všemi jeho důsledky a dopady jak na dílo samotné tak na již probíhající okolní výstavbu.

Naším vyjádřením je nesouhlasné stanovisko, týkající se všech dotčených kapitol jednotlivých studií, v tomto předloženém projektu. Nesouhlasíme s jakýmkoliv druhem výstavby dle předloženého projektu, neboť nesplňuje v mnoha ohledech podmínky a nároky, které dotčený pozemek bezesporu vyžaduje svým specifickým uspořádáním a okolní obsazeností.

Je s podivem, že se rozcházejí výstupy jednotlivých studií společnosti ATEM – Ateliér ekologických modelů s. r. o. Mgr. Roberta Poláka, v porovnání s předloženými projekty z dřívější doby ( r.2006-2007-2008 ), které se týkají stejného území v k.ú. Praha 9 Střížkov. Příkladem může být projekt předložený 2006-07-17, společnosti GET s.r.o, tvůrců MGR. JIŘÍ BĚLOHLÁVEK, ING. DANIEL BUBÁK, PHD.VLADIMÍRA TROJÁNKOVÁ. Jeho rozloha a obsáhlost si v ničem nezadá s nyní předloženým projektem.

Použité modelové výpočty dle metodiky MŽP a programu HLUK+ nejsou v současné době komplexní, nebo zde nejsou zahrnuty, obsaženy, společné výpočty probíhajících projektů nebo již odsouhlasených projektů, které se musí s ohledem na okolní charakter zástavby započíst. Probíhající masová bytová výstavba na Proseku má za následek přesycení zástavby ve všech směrech již nad neúnosnou mez. ( Příklad: V městské části Prosek je k trvalému pobytu přihlášeno 15 333 obyvatel. S rozlohou k.ú. Prosek 67,88 ha je zde hustota obyvatel cca 9133 obyv./km2. Jedná se o území velmi hustě zalidněné –sídlištní zástavba. Pro srovnání průměrná hustota obyvatel Prahy na km2 je 2 343.)

Obyvatelé v okolí stavby by byli dotčeni změnou jednotlivých složek životního prostředí, které mohou mít vliv na jejich zdraví a dále na jejich socioekonomické prostředí. Hlavními faktory, které by mohli v dotčené lokalitě očekávat v souvislosti s výstavbou či provozem objektu, a které tedy mohou být záměrem významněji ovlivněny, budou hluk, znečištění ovzduší a nadměrná doprava.

Bytová výstavba společnosti FINEP na Proseku, která je v plném proudu, bude mít po dokončení za následek příliv nového obyvatelstva a zhuštění dopravy v prostoru ulic, křižovatky Lovosická,Vysočanská,Teplická. Celkové odhady navýšení dopravy o cca 2000 vozidel v této lokalitě denně s přihlédnutím na další bytovou výstavbu v ulici Teplická, cca 500 vozidel, už překračuje nyní celkovou kapacitu průjezdnosti stávajících komunikací. Při započtení projektu OC9 by tak celkový odhadovaný počet vozidel na dané komunikace přesáhl 6000vozů.

V současné době, v ranních a odpoledních špičkách dosahuje hustota provozu stupně č.4 a to hlavně od 6:45 do 7:30 a pak odpoledne mezi 16:00 a 17:00. Ranní špička je hlavně výsledkem přijíždějících občanů-pacientů Polikliniky Prosek a cesta místních občanů z Proseka do zaměstnání. Nelze si tak dobře představit dle čeho byli nastaveny výpočty týkající se Akustické studie, neboť i z laického pohledu není možné docílit požadovaných hodnot.

Při pohledu na parametry rozsahu stavebních prací studie OC9 není reálné dosáhnout požadované limity ve všech směrech. Již nyní je celkovou úroveň hlukové zátěže v obytné zástavbě v okolí navrhovaného záměru možné považovat z hlediska zdravotních rizik za střední až zvýšenou. Ve 12 výpočtových bodech (Teplická 264, Vysočanská 242, 237, 232, 546 a Jablonecká 352) byly vypočteny hodnoty denní hlukové zátěže indikující možný výskyt ischemické choroby srdeční. V 18 bodech pak byly vypočteny hodnoty indikující silné obtěžování a ve 24 bodech lze očekávat hodnoty typické pro mírné obtěžování.

V případě hodnot noční hlukové zátěže byly hodnoty indikující možný výskyt zvýšeného krevního tlaku a infarktu myokardu vypočteny celkem v 18 bodech Hodnoty indikující zvýšené užívání sedativ pak byly vypočteny ve všech 24 výpočtových bodech.

Toto negativní působení má za následek zdravotní obtíže hlavně u starších obyvatel, kardiaků a u dětí. Hluk působí jako obtěžující a rušivý faktor, ztěžuje řečovou komunikaci, způsobuje rušení spánku s navazujícími efekty (únava, nespavost, náchylnost k úrazům, snížení výkonnosti). Celkovou úroveň hlukové zátěže v okolní obytné zástavbě navrhovaného záměru je možné považovat z hlediska zdravotních rizik za střední až zvýšenou.

V části území je nutno očekávat zvýšený výskyt kardiovaskulárních onemocnění

v důsledku expozice dopravnímu hluku, v ostatních místech je nutno očekávat určitou

míru obtěžování a rušení spánku.

V nejbližším domě v ulici Jablonecké žije dle evidence obyvatel a provedeného průzkumu celkem 1 108 obyvatel a ten se shoduje i s domem v ulici Vysočanská. V době výstavby veřejně prospěšné stavby METRO C bylo mnohokrát podáno oznámení proti postupu zhotovitele i mnohých subdodavatelských subjektů, neboť mnohokráte byli překročeny hlukové normy. Jednalo se především o těžkou techniku, nákladní vozy, vrtné soupravy, kompresorové stanice, betonové pumpy. Nemůžeme tak předpokládat, že nyní by se jednalo o menší nasazení techniky, či o menší hlukové zatížení, protože pojetí stavby toto neumožňuje. Toto je navíc zahrnuto v předpokladu, že by denně mělo na staveniště přijíždět 40 nákladních vozidel nad 3,5 tuny a 20 nákladních vozidel do 3,5 tuny, zejména však 108 automixů, z toho 72 ve dne a 36 v noci v jednom směru. Takto postavená logistika, vzhledem k požadovanému umístění stavby je zcela nepřípustná a opět nemůže splňovat předložené hlukové studie v souvislosti s charakterem už stávající zástavby, tak charakterem okolního terénu.

Jedná se především o to, že žádná studie ještě nepřinesla model násobení hluku z místa uzavřeného ze 3stran vysokou zástavbou v těsné blízkosti cca 50m od staveniště. Funkce tohoto odrazu byla defakto reproduktorem, kdy vibrace-vlnění, takto vyvolané, neustále násobené zpětnými odrazy, negativně působili jak na okolní obytné domy ( výstavbou a technologií datované 60-70léta minulého století), tak i na jejich vybavení, ale hlavně na samotné obyvatele a přímé okolí. Toto negativní působení má za následek zdravotní obtíže hlavně u starších obyvatel, kardiaků, těhotných žen a u dětí. Hluk působí jako obtěžující a rušivý faktor, ztěžuje řečovou komunikaci, způsobuje rušení spánku s navazujícími efekty (únava, nespavost, náchylnost k úrazům, snížení výkonnosti).

Dalším aspektem je nesouhlasný postoj k tomuto záměru u místních obyvatel z pohledu využitelnosti-důležitosti tohoto typu výstavby. Komerčních prostor je pro využití na Proseku dostatek z důvodů nenaplnění kapacity projektu Prosek Point Office Center do současné doby. Obslužnost je na Proseku taktéž na vysoké úrovni, neboť všechny velké obchodní a zábavní řetězce jsou v dosahu do 5-15min. v souvislosti s použitou dopravou a nebo místem bydliště.

Žádáme o začlenění k účastníkům řízení.

V Praze dne 26.1.2011 ………………………………………

Martin Dubský v.r.

Občanské sdružení Záchrana Proseka
Jablonecká 359/23
19000 Praha 9
IČ: 22662871

www.zachranaproseka.cz zachranaproseka@gmail.com info@zachranaproseka.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek